26 Aralık 2014 Cuma

Raphael ( Raffaelo Sanzıo) ( 1483 - 1520)

     Çizimlerinde mükemmellik taşıyan Raphael, Filippo Lippi, Botticelli, Michelangelo ve Leonardo Da Vinci nin eserlerini hali hazırda görmüş olsalar bile, çağdaşlarından öte daha da sıra dışı görünmüş olabilir. Kesin, net ve aynı zamanda da hassas bir bütünlükte akan çizgileri aslında onun bir çizer olarak ne denli usta olduğunun göstergesidir. Madonna ve Çocuk formlarının çevre çizgilerini ne kadar kolay çizdiğine ve formu, hareketi ve hatta çizdiği figürlerin duygusal durumunu göstermek için de ne kadar az çizgi kullandığını eserlerinde görebilirsiniz. Gevşek ve serbest çizilmiş çizgileri ilk anda fark ettiğimizden çok daha fazlasını anlatıyor. Uğraşlarınız özgün eserden çok farklı bir sonuç verse bile çizerin basit doğallığını taklit etmeye çalışmaya değer. Özgün olan eserler taklit edilemez; fakat ilk elden çalışarak çizerin çizgi ve kara kalem ton kullanımını nasıl ele aldığını ve kullandığını anlamaya başlayabilirsiniz.

    Michelangelo Buonarroti ( 1475 - 1564)

    Sanat tarihinin aslında belki de en etkili figürlerinden biri; Michelangelo dur. Onun çizimlerini incelediğinizde, çağdaşlarının ve onun izinden giden sanatçıların eserlerine bir bakın; etkisinin ne denli büyük olduğunu görebilirsiniz. Çizer belli başlı özgün teknikler kullanıyor. Kalem ve daha önce bahsettiğimiz mürekkep tekniğiyle yaptığı çizimlerde, stil oldukça serbest ve şekiller en temel halleriyle yer alıyor, bu durum hareket halindeki figürleri anımsatıyor; mürekkeple yapılan çizimlerde ise tebeşir izleri oldukça kaba olsa bile daha çok işleniyor ve izleyenin kostümün karakterini ve cinsini ayırt etmesine yardımcı oluyor. Kara tebeşir kullanılarak çalıştığı ve bu da Leonarda Da Vinci nin kullandığı buharlaşma tekniği olan İtalyancasına; Sfumato denilen teknik; derinin altında bükülen kasların düzenini ve devinimini net bir şekilde aktarıyor. Buradan da anlayabileceğiniz gibi; Michelangelo epey köklü bir anatomi bilgisine sahipti. Canlı çizimlerde neredeyse dokunulabilir bir persfektif ve etki oluşturuyor. İnsan formunda hiçbir boşluk olmadığını, kas tepeleri arasında gölgede kalan çukurlar olduğunu açık ve net bir şekilde resmederek, ustaca gösterebiliyor. Canlı çizimler yapan öğrencilerin bu noktaya önem vermeleri gerekmektedir. Unutmayın ki; özellikler çizimlerinizi daha inandırıcı ve gerçekçi bir hale getirir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder